adjektivsteorin.blogg.se

Lite tjafs, snack och allmänna funderingar om mammalivet

Uppdatering om Ossian

Kategori: Allmänt

Det skulle mycket väl kunna vara så att jag skulle inleda med standardfrasen: Nu var det riktigt länge sen jag skrev! Förlåt för det osv , men det tänker jag inte göra! (Fast nu har jag ju redan gjort det..) Strunt samma!

Minns inte ens när jag skrev sist, men någon slags uppdatering ska väl följa, bara för att det är roligt. 

Ossian
Den här killen alltså! Vad han lär sig nya saker hela tiden! Nu är han nyligen fyllda 20 månader. Han förstår i stort sett ALLT en säger till honom, och det är så härligt :) det är inte så många "riktiga" ord som kommer ur honom än, men de han kan är "pappa", "mamma" (endast när han är ledsen, gnällig eller nåt är på tok, annars är jag "baba"), "titta", "titta där", "pappa sitta", "pappa titta", "tre", "lilla" (framför vilket han gör världens gulligaste gnojsljud som är oefterhärmeligt). Han kan säga ett par färger också, t ex "gul" (ibland säger han fortfarande 'gla', men oftast blir det något närmare gul), och "janggggge" (orange). 
Han kutar runt mest hela tiden, oftast med en bil eller något annat med hjul i ena näven. Favoritleken är att köra tågen på sin Brio-tågbana som han fick i julklapp. Oftast ligger det bilar och tåg över hela lägenheten och särskilt i min och Björns säng, så det gäller att passa sig och titta noga innan en ska gå och lägga sig, det har hänt flera gånger att jag lagt mig på ett litet ånglok och det är ju inte i klass med att trampa på en legobit, men det är inte ett dugg skönt heller. 
Vi försöker att han ska sova i sin egen säng, och det går väl lite sådär. Han vaknar fortfarande ett par gånger per natt och gnäller (förutom när han sover hos mormor, då sover han hur lugnt som helst, och ibland hela nätter! Hon är magisk, den där mormorn ;) ).

I oktober började han Strandens förskola på Prästholmen. Han har råkat ut för många långvariga förkylningar så han har inte hunnit vara jättemycket innan han blev sjuk nästa gång, plus att det varit jul och allt sånt där, så han är än lite ovan att vara där. Så är han alltid hur ledsen som helst när jag lämnar honom, men tydligen brukar det gå över rätt fort (tack och lov!) efter att jag gått. Personalen är jättefin och hans favoritpedagog heter Anne :)

Lilla plutten <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: